Знову експеримент: Омелян обіцяє запустити приватну тягу вже в нинішньому році

Знову експеримент: Омелян обіцяє запустити приватну тягу вже в нинішньому році

Бізнес розраховує на спрощення, «Укрзалізниця» — на збереження прибутку

 

Знову експеримент: Омелян обіцяє запустити приватну тягу вже в нинішньому році

Міністр інфраструктури Володимир Омелян пообіцяв бізнесу, що вже в цьому році на залізниці можуть з’явитися приватні локомотиви. При цьому він уточнив, що це нововведення може бути реалізовано в якості експерименту, не чекаючи, поки Верховна Рада ухвалить спеціальний закон, що дозволяє приватним локомотивам працювати на державній залізниці.

Однак бізнесу поки рано радіти — міністр уточнив, що не збирається віддавати в приватні руки найприбутковіші для «Укрзалізниці» транспортні потоки. Тому приватні локомотиви будуть тягнути вагони тільки на тих маршрутах, де державна монополія не заробляє. Перелік таких маршрутів має визначити держава.

У запровадження приватної тяги в першу чергу зацікавлені великі аграрні компанії, які відправляють свої вантажі маршрутами (по 54 вагони). Однак ці маршрути якраз і є для УЗ найприбутковішими, і вона їх так просто не віддасть. Які ж тоді ділянки може отримати бізнес для впровадження приватної тяги?

Менеджер з логістики компанії AgroGeneration Олексій Шахов пояснив iAgro, що навіть на невеликих маршрутах у аграрних компаній може бути зацікавленість запустити власний локомотив. Як приклад він навів схему відправки зерна з елеватора на станції Борщів Тернопільської області.

На першому етапі, при завантаженні вагонів на елеваторі і подачі їх на залізничну станцію використовується маневровий локомотив, який може працювати тільки на території елеватора. На другому етапі — для перевезення вагонів зі станції Борщів до станції Тернопіль по неелектрифікованій ділянці залізниці — потрібен тепловоз. І на третьому етапі — для перевезення зі станції Тернопіль до станції в Одесі по електрифікованому шляху — потрібен електровоз.

Таким чином, щоб доставити вагони з елеватора в Борщові в Одесу, потрібно три види локомотивів. За словами Олексія Шахова, якщо у «Укрзалізниці» немає можливості подати локомотив на другу ланку ланцюга, доставка вагонів із зерном в порт стає неможливою. «Зараз є багато потужних елеваторів, які можуть наповнювати зерном цілі маршрути (по 54 вагони). Але через те, що УЗ не має локомотива, щоб забрати з елеватора вагони на опорну станцію, вона не дає таким елеваторів статус «маршрутний» і не подає туди локомотиви», — розповідає він.

За словами одного з джерел на ринку, в Україні вже досить багато великих компаній (не тільки аграрних), які мають власні локомотиви, що працюють на під’їзних шляхах підприємств, але без права возити вагони по дорогах «Укрзалізниці». У той же час УЗ через дефіцит не може надати таким підприємствам локомотиви. «Мова йде про те, щоб дозволити бізнесу його власними локомотивами працювати на малозавантажених ділянках залізниці», — зазначає співрозмовник.

У той же час Олексій Шахов пояснив, що навіть якщо приватна тяга на якомусь етапі і візьме на себе перевезення вагонів, «Укрзалізниця», згідно з чинним законодавством, повинна буде все одно зняти з бізнесу плату за перевезення, як якщо б вагони везла сама УЗ. «Тобто, «Укрзалізниця» не компенсуватиме бізнесу перевезення вагонів його власним локомотивом — у неї немає на це законної підстави. А для бізнесу це спричинить подвійні витрати», — сказав він.

На думку Валерія Ткачова, заступника директора з логістики компанії «Торговий дім «Дельта Вілмар», якщо зараз дозволити приватну тягу на всіх маршрутах і ділянках, то 5-7 компаній гірничо-металургійного комплексу створять свої підрозділи для перевезення власних вантажів, і те ж саме зроблять ще 3-4 великі аграрні компанії. «Вони будуть займатися транспортуванням своєї сировини або продукції, а «Укрзалізниця» при цьому втратить 60% вантажів», — сказав він.

Тому, на думку Валерія Ткачова, УЗ буде виступати проти введення приватної тяги доти, поки не отримає компенсаторні механізми, які дозволять їй одержувати гроші для утримання величезної інфраструктури, а також забезпечення безпеки руху.