Для малих виробників вина є дуже велика ніша

51

20 березня Верховна рада прийняла закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку виробництва терруарних вин та натуральних медових напоїв». «За» проголосували 247 депутатів. Що зміниться для українського виноробства?

Іван Плачков, голова Українського бюро винограду і вина, власник виноробної ТМ «Колоніст»

Парламент України прийняв хороший закон, який дасть поштовх до розвитку малого виноробства. Закон створює категорію малих виробників, які випускають не більше 10 тисяч декалітрів вина. Це, за моїми оцінками, від 100 тис. до 130 тис. пляшок. Сьогодні на цю категорію виноробів, більша частина яких працюють в Закарпатті, в Херсонській, Миколаївській та Одеській областях, доводиться до 5% від загального обсягу виробництва вина в нашій країні.

Вплив цього документа на ринок в наступному:

Скасування ліцензії на виробництво вина для малих компаній. Щоб її отримати потрібно було оформити близько 140 профільних документів. Скасувавши її, значно спростили організаційний процес і зменшили бюрократію.

Нема потреби мати власну лабораторію, яка раніше була обов’язковою для виробника будь-якого масштабу. Сьогодні можна укладати договір з лабораторіями інших виноробних підприємств, більших.

Окремо обговорено, що малий виробник повинен робити вино з власних виноградників. Він не може купувати виноград для виробничих цілей.

Все це призведе до збільшення кількості виробників вина в Україні та появи нових марок вина на ринку. Напівлегальні підприємства з виробництва вин в Україні вийдуть з тіні і працюватимуть в правовому полі. Природно зросте конкуренція, що сприятиме поліпшенню якості українських вин.

Наприклад, у Франції 63 тисячі виробників вина, в Італії близько 40 тисяч виробників і середня кількість гектарів, якими вони володіють: близько 10-12 га. А у нас в Україні тільки десь до 70 виробників — і це дуже великі, які виробляють до 10 млн пляшок, і середні. А маленьких виробників вина у нас немає. У них просто не було можливості це все організувати. Зараз така можливість з’явилася.

Для малих виробників є велика ніша. Культура виноробства в Україні активно розвивається, споживання збільшується і є попит на якісний український продукт. Потенціал Одеської, Миколаївської, Херсонської областей в цьому напрямку дуже великий. Ми поетапно, крок за кроком, йдемо до європейських стандартів по виноробству, як в законодавстві, так і в практиці.

Чи готові Українці пити нові вина? Безумовно. В Україні горілку пити вже не модно. Все більше людей п’ють вино, це цивілізований європейський тренд. А висока культура споживання вина стає обов’язковим атрибутом цивілізованої держави.

Що стосується виходу малих виробників вина на експорт — це важко. Наприклад, наше вино ТМ «Колоніст» продається у Франції і в Польщі, продавалося в Британії — але це невеликі обсяги. Бренду українського вина в Європі, на жаль, немає. Є молдавське вино. Є румунське. Є грузинське. А українського не було. Над брендом українського вина потрібно працювати і це справа не одного дня, місяця і року.

Виноробство — це довгострокова інвестиція. Його важко розкрутити, але потім важко зупинити!